مکاشفات یک لیلی گمنام

اینجا خودِ خودم هستم

مکاشفات یک لیلی گمنام

اینجا خودِ خودم هستم

یه کلوم حرف حساب!!!

حرف زدن یه هنره! یکی از مهم  ترین هنرهای آدمیزاد ...  به خدا راست می گم!!!! اکثراً هم از این هنر بی بهره ایم .... مسلماً منظور من هر حرفی نیست و مطمئناً پر حرفی و خزعبل گفتن هم نیست !!!!  مشخصه که اکثر ما آدم ها، توی شعار دادن استادیمُ اما حرف زدن، حرف حساب و منطقی زدن، حرفی که طرفمون بفهمه منظور ما واقعاً چیه .... داغون ..آقا داغوووون..... 

 

نکته جالبش اینه که همه ماها می دونیم "تمایز اصلی نوع بشر با حیوانات، در تکلم است" اون وقت کمتر کسی هست که به نحوه حرف زدنش توجه داره ...  خیلی از ماها نمی دونیم یا باور نداریم که حرف هایی که میزنیم چقدر متفاوت از مفهومی که مدنظر ماست، توسط مخاطب های ما فهمیده و درک میشه .. شاید اگر این حقیقت رو باور داشتیم، خیلی بهتر روی هنر حرف زدن کار می کردیم یا حداقل مفاهیمی که موردنظرمون هست رو با مخاطب هامون چک می کردیم . 

 

توی مملکت و فرهنگ ما که کم حرف زدن خیلی هم پسندیده است!!!!  در همه زمینه ها حتی بیان احساسات: 

 

گوش کن با لب خاموش سخن می گویم 

پاسخم گو به نگاهی که زبان من و توست 

 

شاید اگر بهتر و با کیفیت بیشتر می تونستیم حرف بزنیم و خودمون رو تشریح کنیم، بهتر و بیشتر انتظاراتمون رو بیان می کردیم و از همه مهم تر در حرف زدن هامون اینقدر مانع و سد قرار نمی دادیم، روابطمون اینقدر در به داغون نبود ...  به چشم نمی آد ولی ماها حین حرف زدن و گفتگو کردن، انواع و اقسام سد دفاعی داریم.  این موانع و سدهای دفاعی، انواع مختلفی دارند از جمله:

 

- توهین کردن

- برچسب زدن

- پیش داوری

- مسخره کردن

- تیکه انداختن 

- غیر مستقیم حرف زدن و به در گفتن تا دیوار بشنود 

- سانسور کردن

- بازی های احساسی راه انداختن (گریه کردن، فریاد زدن، و ...) 

و ...

 

تازه این رو هم در نظر بگیرید که یه رابطه موثر یک فرآیند دو طرفه هست ... یعنی طرف مقابل هم داره به نوبه خودش همین بازی ها رو در می آره و بامبول رو سر هم می کنه. اگر زمانی که مخاطب با تعجب، خشم، نا امیدی، لودگی و .. داره بهمون نگاه  می کنه،  بتونیم حرفمون رو چنان مطرح کنیم که هیچ کدوم از اون بازی های بالا رو راه نیاندازیم، اون وقت تازه توی مسیر درست قرار داریم.

 

در ضمن فقط کلمات و عبارات مهم نیست که، غیر از کلمات و عباراتی که بیان می شوند، دو تا فاکتور مهم دیگه که روی فهم و درک مخاطب ما تأثیر داره، لحن گفتار و زبان بدن هستند و از همه خنده دار تر اینکه در درک یک مطلب توسط مخاطب:

زبان بدن 55%

لحن و صدا: 38%

کلمات و عبارات: 7%

نقش دارند... حالا ببینید روی چند تا چیز باید تمرکز کنیم تا بشه گفت که " یه کلوم حرف حساب زدم. " 

 


 توی مهارت های ارتباطی چهار نوع الگوی رفتاری مطرح میشه که سالم ترین و مسلماً موثرترین الگو، الگوی رفتار قاطع هست ...  البته باید توجه کنیم که بسته به موارد، شاید در همه جا الگوی رفتار قاطع جواب نده، مثلاً وقتی دزد داره کیف ما رو می زنه، ما نمیتونیم بهش بگیم، دوست عزیز!!! لطفاً کیف من رو نزن!!!!! پس تعمیم افراطی به همه موارد ندهید. ولی در روابط بین فردی و با نزدیکان بسیار بسیار مهارت لازم و موثری هست

 

رفتار کردن با سبک قاطع، خیلی خیلی تمرین نیاز داره ... البته در نهایت باید توجه کنیم که به هزاران دلیل، شاید ما از رفتار قاطع خودمون نتیجه مطلوب رو به دست نیاریم، فقط می تونیم مطمئن باشیم که کار خودمون رو درست انجام داده ایم.


نظرات 11 + ارسال نظر
عشق و جنایت یکشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:12 http://www.lover1359.blogfa.com

سلام دوست خوبم اگه دنبال معرفی رمان های خوب هستی بیا به وبم سر بزن

دوست عزیز ما کی باشیم که رمان معرفی کنیم ....

منیره سه‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:56

سلام دوست جانم
اگه بتونیم زبان رو مدیریت کنیم بمیشه به باقی امور امید داشت ... وگرنه تقریبن فلا ...

راست گفتی رفیق .
و همراهی زبان و دل که بسیار نکو پیشه ای است .

سرزنده و شاد و سربلند ، بتاز تا جوان بمانی *:

چشم می تازیم ... فقط چون شما گفتی ها!!!!

Iago سه‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 13:16 http://iago2.blogfa.com/

سلامی چو بوی خوش چمدان مادربزرگ


یقیناً ما مردمان این آب و خاک در حرافی هنرمندی بی بدیل هستیم لکن وقت عمل که می رسد..

بعله .... ولی واقعاً مهم هست ها ...

سماء چهارشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:44

رمز= گردو

خب مثل اینکه دیگه نیازی نبود

سماء چهارشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 21:53 http://saamaa.persianblog.ir

واسه اینجور پستی فقط باید استفاده کرد ازش نمیتونم نظر بدم!

جوجه جونم .. تو که هنوز اول راه هستی، خیلی به کارت می آد .. به خصوص این الگوی رفتار قاطع ..تغیر دادن عادات رفتاری الان برای تو خیلی آسون تر از من هست .. بهش دقت کن

نمی خوام عین مادربزرگ ها به نظر بیام که نصیحت می کنن ولی این یه دونه اگر بدونی چقدر می تونه کارت رو راه بندازه

پیانیست جمعه 26 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:58

راست میگی تازگیا به حرکات مردم بیشتر توجه میکنم تا حرفاشون.

اصلاً طرف هرچی بگه، .... وقتی چشم و ابرو دست و پاها یه مدل خاصی حرکت می کنه، حرف ها همه باد هواست ..

ماها ایرانی ها تا به هم می رسیم می گیم: وای!!! قررررررررربونت بشم .. ولی همچین با غیظ (دیکته اش درسته؟) طرف رو نگاه می کنیم که انگار داریم خنجر می کنیم توی قلبش

نِد نیک جمعه 26 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:50 http://blue-sky.persianblog.ir

در این قضیه خیلی سرسختم. اجازه نمیدم کسی بامبول در اره یا وارد فاز عاطفی بشه. اما معمولا در برخورد با جنس مخالف اقایون انتظار دارن با یه دختر بی عقل و بی منطق روبرو بشن که کمی ادا و اصول حرفهای عاطفی پوچ بزنند اون را تحت تاثیر قرار بدن

من می گم اگر بتونیم خودمون رو کنترل کنیم بسه ... همین 50% خودمون رو دوست کنیم،

آدمک دوشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:15 http://www.nightthoughts.persianblog.ir

والله نمی دونم چی بگم چون من همچنان به کم حرف زدن عقیده دارم

ند نیک؟

شما به فکر باش یه کم از زاویه دید دیگه ای نگاه کنی!!! کم و زیاد حرف زدن مدنظر نبود برادرجان!!!! اینکه چی بگیم، چه جوری بگیم مهمه ....

سید محمد مهدی صدری چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:19 http://smmsadri.parsiblog.com/

با سلام و تقدیم احترام
زبان بدن، صدا و کلمات رو خیلی قبول دارم.
به قول دکتر شریعتی:
سکوت فریاد معرفت است.
موفق باشید

سلام

فکر کنم سکوتی که مدنظر دکتر شریعتی بوده، سکوت در مقابل ابلهان و جاهلان است ... وگرنه سکوت به خودی خود خوب نیست .... آدم ها از طریق کلام می توانند با هم ارتباط موثر برقرار کنند.

مفاهیم پشت سکوت برای هر فرد منحصر به خودش است

محمد خان چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 23:04 http://ye-sigari.blogsky.com

زبان بدن 55%

لحن و صدا: 38%

کلمات و عبارات: 7%


ما که فقط SMS میدیم،به نظره خودمم همین شده دلیله جنگ و دعوا،حرف هم رو نمیفهمیم................

ببخشید اگه چیزی از حرفام نمیفهمی،م این روزا فقط دنباله 2تا گوشه شنوا میگردم..................

اشکال نداره ..هرچی رو که فهمیدم جواب می دم، هرچی هم که نفهمیدم حرفی نمی زنم .. شما راحت باش

احسان شنبه 3 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 15:36

الگوی رفتار قاطع یعنی چی؟ میشه بیشتر توضیح بدی؟ این هایی که گفتی در وبلاگ نوبسی هم صدق می کنه.

افراد در موقعیت های مختلف، یکی از چهار الگئی رفتاری زیر را از خودشون نشان می دهند:
1- منفعل
2- پرخاشگر
3- منفعل - پرخاشگر
4- قاطع

در الگوی قاطع، فرد در پاسخ دادن و مواجهه شدن، هیچ کدام از اون موانع ارتباطی رو ایجاد نمی کند. در عین حال از الگوی زیر برای بیان هدفش استفاده می کند
1- جملات رو با ضمیر "من" شروع می کنه و در واقع به بیان احساسات و نیازهای خودش می پردازه
2- از مشاهداتش صحبت می کنه و اینکه چه چیزی را دیده یا دریافت کردهاست
3- نیازها و انتظارات خودش رو بیان می کنه
4- در انتها یک نوازش کلامی به طرف مقابل میده که باعث بشه فرد احساس بدی براش نمونه

البته این خیلی مفصل تر هست ..من خیلی خلاصه گفته ام. مثلاً کسی که همیشه توی قرار هاش منظمه و نیم ساعت منتظر دوستش توی ماشین نشسته و اون طرف به موبایلش جواب نمیده، وقتی دوستش می آد می تونه اینجوری صحبت کنه که:

سلام. کجا بودی؟ من نگرانت شدم و می ترسیدم که اتفاق ناگواری برات اتفاق افتاده باشه. توی این نیم ساعتی که اینجا بودم، موبایلت رو جواب ندادی و من نمی دونستم که چه کار باید بکنم.
برای من زمان اهیت داره پس ازت خواهش می کنم، هر زمان که با من قرار داری، زمان رو رعایت کن یا اینکه حتماً به من خبر بده و در دسترس باش

تو برای من خیلی عزیز هستی و دوست ندارم نگرانت باشم. (این مثال یه نوازش کلامی هست)
------------------------------------------------------------------------------

شاید فکر کنید که این خیلی کتابی هست، ولی اگر همین محتوا رو بدون خشم یا متلک انداختن یا توهین کردن با جملات خودتون بیان کنید، مطمئن باشید که تأثیر داره، هرچند که رسیدن به این مهرات نیاز به تمرین زیادی داره و اولش احتمالاً خیلی خرابکاری می کنیم (مثل دوچرخه سواری)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد